(zdroj: lesnims.cz)
Děti z kamenných MŠ chodí ven také každý den, v čem se lïší pobyt venku v lesních školkách?
Ano, i děti z kamenných školek chodí ven, ale na výrazně kratší dobu a ne za každého počasí. V LMŠ děti přijdou rovnou oblečené na ven a venku zůstanou až do oběda, svačinu mají v lese. LMŠ chodí ven i za deště, bláta a mrazu a vzdělávací program je k tomu přizpůsobený. Na intenzivní pobyt venku, nejsou děti v kamenných školkách vybavené.
Chodíte ven i když prší nebo mrzne?
Ano, podmínkou je dobré oblečení. Děti musí být oblečené tak, aby byly v teple a suchu. Každé dítě má ve školce náhradní oblečení, a průvodce bere erární náhradní oblečení s sebou.
Jaké výjimky LMŠ potřebují a proč?
Nejsou to výjimky, ale inovace – praxe ukazuje, že legislativu je potřeba upravit tam, kde je vyžadována stavba – například stravování, které je dosud nutné vydávat ve zděné budově. Nedává smysl, aby se kvůli obědům stavěl dům. U lesa stavět obvykle nejde, a tak jsou potřeba podmínky na stravování mimo stavby.
Jak probíhá stravování v lesních MŠ?
Od 1. října 2020 mají lesní MŠ možnost zřídit si výdejnu lesní MŠ. Výdejna lesní MŠ je prostor, který zajišťuje dodržení hygienických pravidel pro výdej jídla a současně umožňuje činit tak v prostředí přírody.
Zvládne si i malé dítě podat svačinu, když se jí pedagog nesmí ani dotknout?
Svačiny do krabičky dětem připravují obvykle rodiče, kteří vědí, co dítě zvládne. Pokud svačiny dováží cateringová firma, nejsou svačiny v jednotlivých krabičkách. Jíme společně v kruhu, pedagogové dohlížejí – pokud má dítě problém, pedagog rád poradí, případně může použít jednorázové rukavice.
(V našich podmínkách Suchdola nad Lužnicí by stravování s největší pravděpodobností probíhalo takto: dopolední svačinu by připravili dětem do krabiček rodiče každý den – krabičku by si děti odnášely každý den domů a ráno zase s čerstvou svačinkou přinášely. Oběd a odpolední svačina by byla zajištěna ze školní jídelny – jídlo by přepravoval zřizovatel v uzavíratelných termoboxech. V LMŠ bychom dětem oběd a odpolední svačinku vydali u stolků jako v klasické MŠ. Pitný režim by byl zajištěn ve várnicích ze školní jídelny.)
Jak chodí děti na záchod?
Tam, kde není přípojka na kanalizaci, používáme kompostovací separační toalety. Jak taková toaleta vypadá? Toaleta je ve venkovní dřevěné budce, uvnitř je speciální dětské prkénko, které separuje tuhou a tekutou část, která se dále ekologicky likviduje.
Přímo v lese je to stejné, jako když jste na výletě v přírodě. Vyberete místo mimo cesty, exkrement pečlivě uklidíte a místo případně označíte např. překříženým klacíkem, abyste se mu příště mohli vyhnout.
(Na místní faře je klasická toaleta)
Jsou záchody hygienicky čisté?
Lesní MŠ jsou pod dohledem krajských hygienických stanic – vždy před zahájením provozu přijde kontrola na místo. KHS už navštívila přes 48 lesních MŠ a v žádné nenašla takové nedostatky, které by nebylo možné vyřešit.
Jak si děti myjí ruce v zimě?
V terénu používáme donesenou pitnou vodu a ekologické mýdlo. Používáme často pumpovací várnice na čaj, kde je voda přiměřeně teplá. Také v zázemí je k dispozici mýdlo a tekoucí voda – buďto z vodovodu nebo opět v nádobách s výtokovým ventilem.
Co když děti změní školku, jak zvládnou přechod?
Je to podobné, jako když dospělí mění práci. Změna je pro děti nejnáročnější kvůli změně kolektivu. A pak záleží, jak se liší přístup pedagogů v obou školách.
Je vhodné, aby děti kombinovaly kamennou a lesní školku?
Pro malé děti není ideální, aby v průběhu týdne střídaly 2 kolektivy. Každá školka má svůj vlastní rytmus, své zvyky a pravidla. Dítě kombinující 2 školky se musí přizpůsobovat neustálé změně 2 systémů fungování, dvou prostředí. Řešením může být navštěvovat vybrané školky ještě před zápisem, během dní otevřených dveří a dalších akcích pro veřejnost. A následně si vybrat tu, která Vám a Vašemu dítěti nejvíce vyhovuje.
Vydrží děti z lesní školky sedět klidně ve škole v lavici?
Z hlediska vývojové psychologie má dítě největší potřebu pohybu v předškolním věku. Při nástupu do školy už zvládá více sedět a naslouchat. Zkušenosti ukazují, že v tomto ohledu je podstatnější povaha a výchova dítěte, než to zda navštěvovali kamennou či lesní školku.
Jak zvládají děti přestup z lesní školky na klasickou základní školu?
Za ty desítky let, co lesní školky fungují, se ukazuje, že děti s přestupem nemají problém a není potřeba zavádět zvláštní opatření. Zároveň platí, že rodiče, kteří si vědomě zvolili lesní školku, si stejně pečlivě vybírají i školu. Poslední dobou vznikají už i lesní základní školy.
Jakou mají kvalifikaci učitelé? Musí umět něco speciálního?
V lesní školce jsou vždy dva “průvodci” s cca 15 dětmi. Jeden by měl vždy být pedagog s pedagogickým vzděláním, druhý může být z jiného oboru. K tomu si mohou doplňovat znalosti a metody pro vzdělávání v přírodě tzv. přírodní pedagogiku. Oba musí mít kvalitní kurz první pomoci. Někde si průvodci doplňují znalosti z waldorfské nebo intuitivní pedagogiky. V lesních MŠ, které jsou kontrolované inspekcí, musí pracovat pouze pedagogové s kvalifikací pro předškolní vzdělávání. Jsou ve dvojici s nepedagogem – chůvou.
(Pro naši potenciální LMŠ Suchdol nad Lužnicí vyjádřila zájem pracovat paní učitelka Bc. Kateřina Bjelová – její přítomnost současně vnímám jako záruku spolehlivosti a kvality)
Není to v lese nebezpečné?
Máme takový přístup, že se riziku nevyhýbáme, pokud neohrožuje život. Děti se učí chovat se bezpečně tím, že s průvodci zažijí, jak s rizikem zacházet. Např. lezení na stromy, práce s ostrými nástroji, kontakt se zvířaty, bezpečné chování u silnice – učíme se dělat to tak, aby to bylo bezpečné. Máme pravidla a postupy, které dobře fungují, ta sdílíme např. na semináři na téma přínosného rizika.
Nemůže se dítě v lese otrávit?
Děti jsou podobně jako v klasických MŠ zvyklé na pravidla. V lesních školkách mají pravidlo stejné, jako ostatní děti třeba na školce v přírodě nebo na procházce v parku – tedy že nesmí jíst nic bez souhlasu průvodce. Jakmile roste něco jedovatého v přírodě, průvodci dětem pravidlo připomínají. Průvodci stále pozorují děti, proto jsou vždy dva s pouze 15 dětmi, takže případně včas zasáhnou. Navíc máme v ČR štěstí, neroste zde mnoho smrtelně jedovatých rostlin.
Neztratí se děti, když jsou ve volném prostoru?
V lese máme i další důležité pravidlo, a to, že jsme na dohled a na doslech. Na začátku školního roku se proto hrají hry, kde se to děti naučí. Průvodci děti pravidelně počítají. Většina dětí ani nemá potřebu se vzdalovat, drží se skupiny.
Jak děti kreslí v zimě, když mrzne?
Venku v mrazech s dětmi nekreslíme, o to více zařazujeme tyto aktivity, když je teplo tak, že lze pracovat bez rukavic, což je kromě části zimy většina roku. Kreslit lze také ve vyhřívaném zázemí po obědě, kdy je nejvíce světlo a nejmenší děti spí.