Rodičům nových „ školáčků“ nabízíme adaptační program.
Adaptační období je různě dlouhé, trvá dle individuálních potřeb dětí – každé dítě je jiné a my s tím počítáme. Někdo zvládne nástup do nového prostředí „levou zadní“ během týdne a jiný pomaličku a nejistě našlapuje krůček po krůčku třeba dva měsíce. Postupně a ve vzájemné dohodě prodlužujeme dobu pobytu dítěte v MŠ bez matky dle individuálních potřeb dítěte.
Naším cílem je v adaptačním programu vytvořit u dítěte nezávislost, sebevědomí a sebedůvěru.
Na dítě je kladen požadavek přizpůsobení se chodu dne ve školce a působí na něj mnoho podnětů najednou. Tato situace může být pro dítě značně nepřehledná, pokud se nezapojí do programu i rodiče.
Průběh adaptačního období je zcela individuální. Učitelky konzultují s maminkou délku pobytu. Dítě dochází nejprve na pár minut a tato délka se prodlužuje. Je nutné dodržování smluvených časů.
Obecně se doba adaptace dítěte na školku uvádí v rozsahu 1-8 týdnů, je to tedy velice individuální, minimálně trvá 1 – 2 týdny, než dítě začne vědomě uznávat nové prostředí MŠ.
Mateřská škola představuje první krok k osamostatnění vašeho dítěte, a proto se budeme společnými silami snažit o to, aby to byl krůček příjemný.
Cílem tohoto programu je šťastné a spokojené dítě, které se těší do školky.
Provoz MŠ probíhá od 6:00 do 16:00
6:00 – 7:00 se scházíme ve žluté třídě Ježečků
7:00 – 8:00 se scházíme již ve svých třídách a od 8:00 začínáme pracovat. Prosíme, snažte se stihnout přijít nejpozději v 8:00
Desatero pro snadnější adaptaci dítěte:
- Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je, co se tam bude dít, jaké ho čekají radosti, ale že se mohou vyskytnout i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“.
- Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu dítěti s jistotou řekněte, že odcházíte, ale také ho ujistěte, že se vrátíte.
- Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že je jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
- Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup do školky zvládne a nikdy školkou nevyhrožujte. Dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest.
- Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku.
- Dejte dítěti s sebou něco důvěrného. K překonání zábran z nového prostředí pomůže drobnost, která připomíná domov.
- Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
- Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
- Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.
- O možnostech adaptace dítěte si promluvte s učitelkou. Příliš dlouhý pobyt s dítětem ve školce nebo dlouhé loučení nebývá tím správným krokem. Dítě ale musí být ubezpečeno v tom, že je máte rádi, i když jste je dali do školky.
Shrnuto do poslední věty:
Nástup dítěte do školky bychom měli všichni vnímat jako mimořádnou událost a měli bychom si vyčlenit na dítě více času.