(zdroj: www.lesnims.cz)
Co je lesní školka
Lesní školky spojuje zájem o vzdělávání v celoročním každodenním kontaktu s přírodou, s důrazem na udržitelný rozvoj. Vzdělávání a příroda jsou v tomto přístupu stejně důležité. Cílem pobytu v přírodě je děti vzdělávat a naučit je nejen barvy a počítání, ale také uvědomění si základních podmínek k životu na Zemi reálnou zkušeností s nimi.
Lesní školky jsou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny, přímo v prostředí přírody, nejčastěji lesa. Odpočinek dětí probíhá v zázemí, které má nejrůznější podoby (jurta, chatka, maringotka apod., v našich podmínkách – Suchdol nad L. místní fara). Zde mají také uložené náhradní oblečení a pomůcky na ven. Děti z lesních školek však netráví celý rok jen v lese. Nedílnou součástí programu jsou i návštěvy kulturních akcí a veřejných institucí. (Děti by měly stejný program kulturních akcí a výletů jako v MŠ stávající – Suchdol nad L.-Komenského)
České lesní školky se nejvíce inspirovaly v Německu, kde lesní školky existují více než 20 let. Ve Skandinávii, která má jeden z nejlepších systémů vzdělávání na světě, je vzdělávání v úzkém kontaktu s přírodou běžnou praxí celé poslední století. V České republice byla první lesní školka založena v roce 2008. V roce 2011 založily první tři lesní školky spolu s Terezou Valkounovou Asociaci lesních mateřských škol s cílem prosadit lesní mateřskou školu jako plnohodnotnou, státem uznávanou formu předškolního vzdělávání. Toho se podařilo dosáhnout v roce 2016, od té doby fungují lesní školky v ČR jako lesní mateřské školy nebo lesní kluby. V roce 2021 jich je již ke 200, většina z nich je členem Asociace lesních MŠ (mapa lesních klubů a mateřských škol).
Lesní mateřská škola (LMŠ)
Lesní MŠ je zapsána v Rejstříku škol a školských zařízení, dostává finanční příspěvky od státu a děti v ní mohou plnit povinný rok předškolní docházky. Je pod kontrolou České školní inspekce a Krajské hygienické stanice. LMŠ definuje školský zákon (561/2004 Sb. v aktuálním znění): „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Zázemí lesní mateřské školy nesmí být stavbou.” Provozní podmínky a vybavení lesních MŠ blíže popisuje §9 vyhlášky 410/2005 Sb. Zakladateli LMŠ jsou většinou neziskové organizace (spolky), stále častěji se mezi zakladatele řadí i obce. V obecních LMŠ bývá školkovné ve stejné výši jako v obecní “kamenné” MŠ (školkovné by opravdu bylo stejné jako v kamenné budově MŠ Komenského) a provoz školky je pak dofinancován z rozpočtu obce. Ostatní lesní MŠ musí svůj provoz dofinancovat převážně ze školkovného od rodičů.
Jak vypadá typická lesní školka?
Ve školce je většinou 16 dětí ve skupině za doprovodu 2 dospělých osob (často nazývaných „průvodci”). V LMŠ musí být jeden z nich kvalifikovaný pedagog, druhý musí mít alespoň kvalifikaci „chůva“.
Děti tráví většinu dne venku, do zázemí si chodí zpravidla jen odpočinout v době po obědě, případně v zázemí obědvají, pokud venkovní podmínky nedovolují jíst venku.
Vybavení dětí následuje rčení: „Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.“. Nosí několik vrstev z materiálů vhodných pro dané roční období a v zázemí mají uloženo náhradní oblečení. Pokud jsou děti správně oblečené, zima jim není, což dokládají zkušenosti našich kolegů z Irska (tam prší skoro pořád), či ze Skandinávie (na severu člověk teprve pozná, co je zima a závěje). Jinými slovy, dětem je teplo, jsou v suchu a v postupně se také učí, jak toho docílit. Na čerstvém vzduchu při proměnlivé okolní teplotě se také děti účinně otužují a posilují imunitní systém.
Součástí zázemí bývá zahrada, často také s „blátivou kuchyní“, která obvykle nahrazuje tradiční pískoviště. Plastové bábovičky jsou nahrazeny nejrůznějšími rendlíky, hrnci a naběračkami. Důležitým materiálem pro hru je bláto, které díky dětské fantazii dokáže získat nekonečně forem.
V zázemí školky najdete knihy, hry a materiály pro tvoření převážně z přírodních materiálů. Na záplavy hraček či digitální technologie můžete zapomenout. Hlavní materiál pro hru a rozvoj tvořivosti nabízí pestré prostředí lesa.